söndag 6 mars 2016

Goda människor.


Jag har turen att bo granne mellan två yngre familjer, jag tycker de berikar mitt liv på många sätt. I går när jag kom hem fanns ett meddelande på FB att det fanns ägg på lilla verandan. 
Och någon snäll själ hade skottat infarten.


Flera dagar har jag varit hos min gamla mamma som ramlat och slagit sig. Så nu har jag erfarenheter av svensk sjukvård...
Läkaren ville skicka hem henne, men då gick han på fel tant! En fd sjuksköterska som verkligen stod på sig för att få en röntgen. Och mycket riktigt så visade det sig att det var ett fult armbrott.
Sedan var det min tur, att behöva strida för en vårdplanering innan hon skickades hem. Nu får hon tillsyn två gånger per dag av gullig personal från hemtjänsten.
Ha det gott och passa er för att halka omkull!


16 kommentarer:

Huset bakom lindarna sa...

Näää så tråkigt med din mamma och så typiskt att man måste strida för att få den behandling som krävs. Hoppas nu att det ordnar sig.
Men så mysiga goda grannar du har som hjälpt dej med snöskottning och bjudit på ägg! Så tråkigt med mer snö, vi som inte haft snö på flera veckor har fått ett nytt täcke ikväll.Våren som man trodde var inom räckhåll känns nu långt borta.
Kram/Finas mammis

Meta sa...

Ja du man måste vara frisk för att kunna vara sjuk nu för tiden det är allt rätt dåligt. Tur att ni orkade stå på er. Hoppas hon kryar på sig snart. vad härligt med så fina grannar.
Ha nu en bra vecka
Kram Meta

Vardag och flärd sa...

Bra att du stod på dig för din mamma och tur att hon har dig!
Goda grannar är så viktigt att ha, man hjälper varann på olika sätt.
Ha det fint, vännen!
Kramar Eva

Vit Hortensia sa...

Så tråkigt att din mamma ramlat så illa att hon fått en sån skada. Nu får vi bara hoppas att det läker bra!....och så gulliga grannar som lämnat ägg och skottat åt dig. Sånt är verkligen guld värt :)
Kram till dig!
Birgitta

Hajan sa...

Så synd åt er att det skulle hända så illa. > Jag har haft hemtjänst nu i tre år snart,jag har inget att klaga på. Jag älskar mina FLICKOR.
jAG HAR STÄD VAR ANNAN TISDAG, OCH SÅ HAR JAG TTVÄTTHJÄLÖP VARA ANNAN FREDAG. DET ÖR INTE GRATIS, MEN DET ÄR VÄRT DET DE KOSTAR.
DE BLEV INKOPPLADE EFTER NEN BROTT 2 GGR OCH REVBENSBROTT 1 GÅNG.
JAG HOPPAS DET RÄCKER NU MED ALLA BROTT.
HAR DET BRA I MIN LILLA LYA, OCH RARA BARN HAR JAG MED, SÅ JAG KLAGAR INTE,
SÅ FINT DU FÅTT OCKSÅ

Solstrimmor sa...

Det gäller att stå på sig och det är det inte alla äldre som kan. De flesta är vana att stå med mössan i hand och vara tacksamma... Skönt för dig att veta att din mamma får omsorg. Det lättar hjärtat som så ofta är tyngt av att inte hinna med.

Så skönt att ha goda grannar runt sig, verkligen guld värt!

Undrar hur du mår...tar du hand om dig själv också?
Kramar från Eva-Mari

Erikslundsliv sa...

Tur att du stod på dig så din lilla mamma får den hjälp hon behöver!
Tänk att man ska behöva bråka för att få lite hjälp!
Vilka snälla människor som skottar och kommer med ägg, det låter ju underbart att ha såna goda vänner!
Idag vräker snön ner här så jag är inne och eldar på min lediga måndag. Skönt det med!
Trevlig vecka!
Kram, Ann

lisashus sa...

Ja, det gäller tydligen att stå på sej när det gäller vården! Vilken tur att din mamma kunde göra det och att du var med också, och kunde förstärka det hela. Min tanke går till gamla som INTE har en sådan möjlighet, och det är verkligen bedrövligt hur empatin och medkänslan har tunnats ur i vårt samhälle, för att inte säja....försvunnit helt ibland!

Hoppas att mamma kryar på dej nu!

Ja, grannar är viktigt när man bor på landet och vilken tur du har, och säkert DE också! Härligt med färska ägg!
Ha en fin start på veckan!
Kram
Lisa

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

uff så leit med moren din da og så utrolig typisk at man må sloss for alt , som man til og med har krav på ! Godt med snille naboer da , du er heldig ! God ny uke til deg ! Klem

House and Garden by Bia sa...

Skam den som ger sej ;)....man måste vara "på" man ska inte ge sej.
Så snälla grannar du har också ;))
Kram bia

Bellas Lantliv sa...

Hoppas att din mamma kryar på sig och att hon får rätt vård!
Vilka "goda grannar" du har, det är guld värt. Ha det gott och gå försiktigt du med. Kram

Bellas Lantliv sa...

Hoppas att din mamma kryar på sig och att hon får rätt vård!
Vilka "goda grannar" du har, det är guld värt. Ha det gott och gå försiktigt du med. Kram

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Så sant.
Man måste vara frisk för att kunna hantera att bli sjuk, det är så omständligt.
Härligt med färska ägg :)
Ha en mysig fredagskväll och helg!
Varm kram
Jessica

Snäckskalsdalen. sa...

Stackars din lilla mamma. Och nu kommer vi till min käpphäst, vad är det som hänt i vården, varför i alla sin dar ska man behöva strida, bli irriterad och t o m arg för att få den vård man behöver. Det är väl inte så att det ska vara rysk roulette inom vården, jag blir så störd på detta. Tur att ni var två som kunde föra talan och nu hoppas jag din mamma får den vård hon betalt för i hela sitt liv, återbäring kallades det förr. Numera ses det väl som avkastning och den är ju låg på det mesta numera.
Jag har precis varit på ett mindre privat sjukhus och opererat min axel som jag skadade för två år sedan i maj och där fungerade allt perfekt, men vi ska inte behöva ha den varianten av sjukvård (privat, halvprivat osv), vi ska ha vår vanliga och den ska fungera, pengarna finns, men dom har försvunnit lite på vägen.
Så, nu fick jag hävt ur mig lite om sjukvården.
Hoppas ni mår bra, både din mamma och du!
Kramar

HWIT BLOGG sa...

Så trist med din mamma, tur att du tog tag i saken! Det får inte gå till så här...trist!!! Hoppas allt går bra nu och jag önskar dig en vilsam helg.
Kram från Titti

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Jobbar själv i hemtjänsten och har mött många som har skickats hem utan vårdplanering och diverse undersökningar. Ibland så blir inte ens vi meddelade att de har kommit hem.. Ett galet system som kräver att man orkar själv stå upp för sina rättigheter (vem gör det när man är sjuk..) eller har anhöriga som talar för en.
Hoppas att din mamma piggnar till snart :)